Zadania i zasady działania
Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
Zespołu Szkół Ekonomiczno-Handlowych
im. Komisji Edukacji Narodowej
w Żninie
Rzecznik Praw Ucznia czuwa nad przestrzeganiem praw ucznia, wynikających z regulaminów wewnątrzszkolnych i Statutu Szkoły.
1.Rzecznikiem Praw Ucznia zostaje nauczyciel, który:
a. wyrazi zgodę na pełnienie funkcji;
b. został wybrany w wyborach powszechnych, bezpośrednich i tajnych.
2. Kadencja Rzecznika trwa 2 lata.
3. Po upływie kadencji Rzecznik może kandydować kolejny raz.
4. Rzecznik w sprawowaniu swej funkcji jest niezależny i obiektywny.
Zasady działania Rzecznika Praw Ucznia:
a. rzecznik pełni stałe dyżury, w czasie których przyjmuje uczniów;
b. uczniowie zgłaszają naruszenie swoich praw osobiście;
c. rzecznik wysłuchuje ucznia i sporządza notatkę z rozmowy;
d. rzecznik, po rozpoznaniu sprawy, na prośbę wydaje opinię pisemną, czy zostały naruszone prawa ucznia i przekazuje informację o naruszeniu praw dyrektorowi szkoły;
e. rzecznik może być mediatorem między stronami;
f. pytania i wnioski uczniowie mogą kierować do Rzecznika za pośrednictwem skrzynki pytań oraz drogą e-mailową. Każde pytanie lub wniosek muszą być podpisane przez ucznia;
g. rzecznik podejmuje działania na wniosek stron, tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły;
h. Rzecznik Praw Ucznia ma prawo odstąpienia od podjęcia interwencji.
Zadania Rzecznika Praw Ucznia:
a. upowszechnianie znajomości praw ucznia w szkole; przeprowadza akcje informacyjne, spotkania, zajęcia na temat praw ucznia i ich przestrzegania; dba o to, aby każdy uczeń wiedział, co może zrobić w przypadku łamania praw i gdzie może szukać pomocy.
b. popularyzowanie prawa uczniów wśród nauczycieli;
c. dbanie o przestrzeganie praw ucznia;
d. reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
e. prowadzenie mediacji między stronami konfliktu;
f. rozpoznawanie indywidualnych spraw uczniów;
g. ścisła współpraca z Dyrektorem Szkoły, pedagogiem szkolnym i Samorządem Uczniowskim ;
h. przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole;
i. zwiększenie świadomości prawnej dzieci, rodziców, nauczycieli;
j. wnioskowanie w sprawie zawieszenia kar i udzielanie poręczeń w wypadku ciężkiego naruszenia przepisów wynikających ze Statutu Szkoły i powszechnie przyjętych norm współżycia w społeczeństwie;
k. proponowanie nowych zapisów dotyczących praw ucznia w szkolnym statucie;
Do obowiązków Rzecznika Praw Ucznia należy:
a. znajomość Statutu Szkoły, Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz Konwencji Praw Dziecka;
b. informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia;
c. interwencja w razie naruszania praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych;
d. udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania;
e. reprezentowanie szkoły na zewnątrz w sprawach dotyczących przestrzegania praw ucznia;
f. składanie dyrektorowi szkoły informacji o podjętych przez siebie działaniach zmierzających do rozwiązania konfliktu;
g. składanie Radzie Pedagogicznej sprawozdań ze swojej działalności na koniec każdego semestru;
h. informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
i. kontrola realizacji spraw spornych.
W sprawach spornych ustala się następujący sposób postępowania:
a. sytuacje konfliktowe powinny być rozwiązywane przy współdziałaniu wszystkich zainteresowanych stron;
b. spory rozstrzyga się na zasadzie negocjacji, porozumienia, wzajemnego poszanowania stron;
c. wszystkie informacje uzyskane przez rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową;
d. Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami pozostającymi w konflikcie. W przypadku niemożności załatwienia sprawy w powyżej opisany sposób, decyzję w sprawie podejmuje dyrektor szkoły.
Tryb postępowania w kwestiach spornych „nauczyciel – uczeń”:
a. zapoznanie się z opinia stron konfliktu;
b. podjęcie mediacji ze stronami;
c. w razie braku rozstrzygnięcia sporu, odwołanie się do Rady Pedagogicznej;
d. w przypadku nierozstrzygnięcia sporu, wystąpienie do dyrektora szkoły o podjęcie decyzji.