STREFA UCZNIA


  • Samorząd Szkolny
  • Rzecznik Praw Ucznia
  • Praktyki zawodowe
  • Lirycznie o Ekonomiku
  • Podręczniki


  • Podręczniki na rok szk. 2023/2024
  • Akcje


  • Akcja charytatywna
    Pomóż biedniejszym od siebie
  • Wycieczki


  • Tropical Island
  • Oceny


  • Zasady wystawiania ocen okresowych
  • Zasady wystawiania ocen z zachowania
  • Egzaminy


  • Egzamin potwierdzący kwalifikacje
    w zawodzie
  • Egzamin maturalny
  • Gadżety


  • Słowniki:
    polsko-angielski
    polsko-niemiecki
  • Zadania i zasady działania
    Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
    Zespołu Szkół Ekonomiczno-Handlowych
    im. Komisji Edukacji Narodowej w Żninie

    §1

    Prawa ucznia określone są w następujących dokumentach:
    a. Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r., ratyfikowana przez Polskę dnia 30 kwietnia 1991 r. (Dz.U. Nr 120, poz. 526, 527);
    b. Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 18 lutego 1991 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 452 z późniejszymi zmianami)
    c. Statut Szkoły ZSEH w Żninie.

    §2

    Rzecznik Praw Ucznia czuwa nad przestrzeganiem praw ucznia, wynikających z regulaminów wewnątrzszkolnych i Statutu Szkoły.

    §3

    1.Rzecznikiem Praw Ucznia zostaje nauczyciel, który:
    a. wyrazi zgodę na pełnienie funkcji;
    b. został wybrany w wyborach powszechnych, bezpośrednich i tajnych.
    2. Kadencja Rzecznika trwa 2 lata.
    3. Po upływie kadencji Rzecznik może kandydować kolejny raz.
    4. Rzecznik w sprawowaniu swej funkcji jest niezależny i obiektywny.

    §4

    Zasady działania Rzecznika Praw Ucznia:
    a. rzecznik pełni stałe dyżury, w czasie których przyjmuje uczniów;
    b. uczniowie zgłaszają naruszenie swoich praw osobiście;
    c. rzecznik wysłuchuje ucznia i sporządza notatkę z rozmowy;
    d. rzecznik, po rozpoznaniu sprawy, na prośbę wydaje opinię pisemną, czy zostały naruszone prawa ucznia i przekazuje informację o naruszeniu praw dyrektorowi szkoły;
    e. rzecznik może być mediatorem między stronami;
    f. pytania i wnioski uczniowie mogą kierować do Rzecznika za pośrednictwem skrzynki pytań oraz drogą e-mailową. Każde pytanie lub wniosek muszą być podpisane przez ucznia;
    g. rzecznik podejmuje działania na wniosek stron, tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły;
    h. Rzecznik Praw Ucznia ma prawo odstąpienia od podjęcia interwencji.

    §5

    Zadania Rzecznika Praw Ucznia:
    a. upowszechnianie znajomości praw ucznia w szkole; przeprowadza akcje informacyjne, spotkania, zajęcia na temat praw ucznia i ich przestrzegania; dba o to, aby każdy uczeń wiedział, co może zrobić w przypadku łamania praw i gdzie może szukać pomocy.
    b. popularyzowanie prawa uczniów wśród nauczycieli;
    c. dbanie o przestrzeganie praw ucznia;
    d. reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
    e. prowadzenie mediacji między stronami konfliktu;
    f. rozpoznawanie indywidualnych spraw uczniów;
    g. ścisła współpraca z Dyrektorem Szkoły, pedagogiem szkolnym i Samorządem Uczniowskim ;
    h. przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole;
    i. zwiększenie świadomości prawnej dzieci, rodziców, nauczycieli;
    j. wnioskowanie w sprawie zawieszenia kar i udzielanie poręczeń w wypadku ciężkiego naruszenia przepisów wynikających ze Statutu Szkoły i powszechnie przyjętych norm współżycia w społeczeństwie;
    k. proponowanie nowych zapisów dotyczących praw ucznia w szkolnym statucie;

    §6

    Do obowiązków Rzecznika Praw Ucznia należy:
    a. znajomość Statutu Szkoły, Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz Konwencji Praw Dziecka;
    b. informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia;
    c. interwencja w razie naruszania praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych;
    d. udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania;
    e. reprezentowanie szkoły na zewnątrz w sprawach dotyczących przestrzegania praw ucznia;
    f. składanie dyrektorowi szkoły informacji o podjętych przez siebie działaniach zmierzających do rozwiązania konfliktu;
    g. składanie Radzie Pedagogicznej sprawozdań ze swojej działalności na koniec każdego semestru;
    h. informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
    i. kontrola realizacji spraw spornych.

    §7

    W sprawach spornych ustala się następujący sposób postępowania:
    a. sytuacje konfliktowe powinny być rozwiązywane przy współdziałaniu wszystkich zainteresowanych stron;
    b. spory rozstrzyga się na zasadzie negocjacji, porozumienia, wzajemnego poszanowania stron;
    c. wszystkie informacje uzyskane przez rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową;
    d. Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami pozostającymi w konflikcie. W przypadku niemożności załatwienia sprawy w powyżej opisany sposób, decyzję w sprawie podejmuje dyrektor szkoły.

    §8

    Tryb postępowania w kwestiach spornych „nauczyciel – uczeń”:
    a. zapoznanie się z opinia stron konfliktu;
    b. podjęcie mediacji ze stronami;
    c. w razie braku rozstrzygnięcia sporu, odwołanie się do Rady Pedagogicznej;
    d. w przypadku nierozstrzygnięcia sporu, wystąpienie do dyrektora szkoły o podjęcie decyzji.