Menu


  • O szkole
  • Historia szkoły
  • 50-lecie istnienia ZSEH
  • Uroczystość nadania imienia
  • Budowa i modernizacja szkoły
  • Oferta Edukcyjna
  • Grono Pedagogiczne
  • Pedagog Szkolny
  • Program wychowawczo-profilaktyczny
  • Regulamin oceniania i promowania

  • mLegitymacja - instrukcja

    Organizacje


  • Kółko ekologiczne
  • Szkolny Klub Turystyczny
  • Szkolny Klub Europejski "Ekonom"
  • Wolontariat "Klub 8"
  •  

    PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILKATYCZNY ROK SZKOLNY 2021 – 2022

    I. Założenia Programu Wychowawczo – Profilaktycznego Szkoły:

    1. Podstawowym celem działań edukacyjnych, wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest podejmowanie działań, zmierzających do rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, intelektualnej, duchowej, fizycznej i społecznej.
    2. Wszystkie działania podejmowane przez szkołę ukierunkowane są na pomoc rodzicom w realizowaniu przez nich prawa do wychowania własnego dziecka, a ponadto, celem działań wychowawczych jest wzmacnianie znaczenia rodziny, pomoc w odbudowywaniu więzi z rodzicami i podkreślanie dobra płynącego z kontaktów rodzinnych.
    3. Kształt programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły, opiera się na diagnozie środowisk, z których wywodzą się uczniowie.
    4. Program wychowawczo - profilaktyczny realizowany jest przez wszystkich członków społeczności szkolnej: uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły i instytucje powołane do pomocy szkole w wypełnianiu jej obowiązków w zakresie wychowania i opieki.
    II. Podstawy prawne Programu Wychowawczo – Profilaktycznego Szkoły

    1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej.
    2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
    3. Konwencja o Prawach Dziecka.
    4. Ustawy i rozporządzenia MEN (zwłaszcza Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.
    5. Karta Nauczyciela.
    6. Programy narodowe i krajowe w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia.
    7. Statut ZSEH.
    DIAGNOZA ŚRODOWISKA UCZNIOWSKIEGO

    Diagnoza środowiska szkolnego została przeprowadzona w oparciu o:

    • analizę dokumentacji szkolnej,
    • analizę dokumentacji uczniów z poprzedniego cyklu nauczania – (świadectwa, wyniki egzaminów, opinie i orzeczenia z PPP),
    • analizę testów diagnostycznych przeprowadzanych w pierwszych klasach z wybranych przedmiotów,
    • obserwację zachowań i postaw uczniów podczas lekcji i zajęć pozalekcyjnych,
    • rozmowy z uczniami,
    • indywidualne rozmowy z rodzicami i prawnymi opiekunami uczniów,
    • informacje przekazywane pedagogowi przez wychowawców i innych nauczycieli, dotyczące sytuacji dydaktyczno – wychowawczej w poszczególnych klasach.
    III. Charakterystyka szkoły i środowiska lokalnego:

    1. Szkoła przygotowuje swoich uczniów do wykonywania zawodów: technik ekonomista, technik spedytor, technik organizacji reklamy/technik reklamy, technik obsługi turystycznej/technik organizacji turystyki, technik hotelarstwa.
    2. Uczniowie wywodzą się z różnych środowisk społecznych zarówno miejskich, jak i wiejskich, a ich rodziny mają różną strukturę i status materialny.
    3. Młodzież pochodzi zarówno z rodzin, które funkcjonują prawidłowo, jak również z rodzin przejawiających różne dysfunkcje.
    4. Szkoła znajduje się w centrum miasta.
    5. Placówka współpracuje z wieloma instytucjami wspierającymi jej działalność wychowawczą. Są to: instytucje państwowe i samorządowe, pracodawcy lokalni, instytucje kultury, uczelnie i inne.
    IV. Wizja szkoły

    Zespół Szkół Ekonomiczno – Handlowych im. Komisji Edukacji Narodowej w Żninie, systematycznie poszerza swoją ofertę kształcenia i rozwija bazę dydaktyczną. Naszym celem jest kształcenie cenionych absolwentów, wyposażonych we wszechstronną wiedzę. Nabycie umiejętności i kompetencji, w oparciu o postęp cywilizacyjno – techniczny, pozwoli młodzieży na wartościowe funkcjonowanie w życiu społeczno – kulturalno – gospodarczym. Placówka tworzy atmosferę przyjazną dla młodzieży, jej rodziców i prawnych opiekunów, nauczycieli oraz pozostałych pracowników. V. Misja szkoły

    Zespół Szkół Ekonomiczno – Handlowych im. Komisji Edukacji Narodowej w Żninie, to szkoła, która:

    • proces edukacyjny traktuje jako niezwykle istotne doświadczenie życiowe, umożliwiające świadome uczestnictwo w bogatym dorobku ludzkiej cywilizacji,
    • pozostaje wierna tradycjom patriotyczno - historycznym i przywiązaniu do uniwersalnych wartości etycznych,
    • podejmuje starania mające zapewnić uczniom wszechstronny i różnorodny rozwój,
    • kształci umiejętności zawodowe i pozazawodowe,
    • współpracuje z rodzicami uczniów i ich opiekunami prawnymi, którym pomaga w wychowaniu młodych ludzi.
    VI. Sylwetka wychowanka

    Absolwent Zespołu Szkół Ekonomiczno – Handlowych im. Komisji Edukacji Narodowej w Żninie, to człowiek, który:

    • ma rozwinięte poczucie własnej wartości i jest gotowy do zmian oraz ciągłego rozwoju, zna swoje mocne i słabe strony oraz potrafi samodzielnie podejmować decyzje,
    • dba o godność własną i jest tolerancyjny wobec innych,
    • myśli twórczo i bez ograniczeń, a także potrafi szukać informacji i zarządzać nimi oraz wykorzystuje nabyte umiejętności do zdobywania nowej wiedzy,
    • świadomie planuje swoją karierę zawodową i świadomie kreuje swój wizerunek społeczny i zawodowy,
    • radzi sobie na współczesnym polskim i europejskim rynku pracy,
    • ceni i kultywuje tradycje własnego narodu i regionu,
    • dostrzega wartość własnego zdrowia i dba o kondycję fizyczną,
    • rozumie konieczność harmonijnego współistnienia człowieka i przyrody.
    VII. Realizatorzy szkolnych działań wychowawczych

    Realizatorami działań wychowawczych na terenie szkoły są: dyrektor, wicedyrektor, nauczyciele, pedagog szkolny i inni specjaliści (w miarę potrzeb i możliwości szkoły), wychowawcy przy współpracy z rodzicami i prawnymi opiekunami młodzieży. Dyrektor/wicedyrektor jako realizator działań wychowawczych – dba o doskonalenie nauczycieli w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych.
    Nauczyciele i pedagog jako realizator działań profilaktycznych – podejmują systematyczne działania wspierające rodziców w ich pracy wychowawczej w stosunku do dzieci, starają się być wzorem konstruktywnych zachowań, biorą udział w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego. Ponadto, pedagog prowadzi szeroko rozumiane działania dotyczące poradnictwa edukacyjno – zawodowego.
    Rodzice /opiekunowie prawni jako realizatorzy działań wychowawczych:

    1. Aktywnie i w miarę możliwości, systematycznie współpracują ze szkołą.
    2. Czynnie uczestniczą w realizacji szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego.
    VIII. Kierunki pracy wychowawczo – profilaktycznej:

    1. Wspomaganie rozwoju różnych sfer osobowości, rozwijanie pasji i zainteresowań uczniów.
    2. Motywowanie do pracy i rozwoju, poprzez kształtowanie wewnętrznej motywacji do nauki i gotowości do systematycznego poszerzania wiedzy, promowanie uczniów osiągających wysokie wyniki w nauce poprzez korzystanie z programów stypendialnych.
    3. Rozwijanie poszanowania tradycji i dziedzictwa kulturowego.
    4. Uświadamianie znaczenia rodziny w swoim życiu i życiu społeczeństwa.
    5. Umożliwienie identyfikowania się ze społecznością lokalną, „małą ojczyzną”.
    6. Przygotowanie do świadomego wejścia na rynek pracy w Polsce i w krajach Unii Europejskiej oraz świadomego uczestniczenia w życiu kraju funkcjonującego w strukturach Unii Europejskiej.
    7. Stwarzanie warunków do korzystania z dóbr kultury polskiej, europejskiej i światowej.
    8. Uwrażliwianie na cierpienie i potrzeby innych oraz zachęcanie do dbania o bezpieczeństwo swoje i kolegów.
    9. Przygotowanie do różnorodnych działań i pełnienia ról w życiu społeczno - gospodarczym.
    10. Rozwijanie wrażliwości na piękno otaczającego świata i odpowiedzialności za stan środowiska oraz zachęcanie do dbania o estetykę otoczenia.
    11. Podejmowanie działań na rzecz zdrowia psychicznego i fizycznego wychowanków, poprzez propagowanie zdrowego stylu życia, umożliwienie uczniom udziału w akcjach, kampaniach i programach edukacyjno – profilaktycznych.
    12. Propagowanie zasady wychowania przez sport poprzez promowanie zajęć sportowych i rekreacyjno – sportowych, aktywnych form turystyki.
    13. Przeciwdziałanie zagrożeniom współczesnego świata.
    IX. Tradycje i obyczaje szkolne

    W Zespole Szkół Ekonomiczno – Handlowych im. Komisji Edukacji Narodowej w Żninie, corocznie organizowane są imprezy i uroczystości okolicznościowe:

    • uroczystość rozpoczęcia roku szkolnego – uroczyste ślubowanie uczniów klas pierwszych,
    • upamiętnienie ofiar II wojny światowej,
    • obchody Dnia Edukacji Narodowej – święto patrona szkoły,
    • organizacja „otrzęsin” uczniów klas pierwszych,
    • obchody Dnia Wszystkich Świętych,
    • obchody Narodowego Święta Niepodległości,
    • spotkanie społeczności szkolnej z okazji Świąt Bożego Narodzenia – wigilie klasowe,
    • organizacja balu studniówkowego dla uczniów klas maturalnych,
    • uroczyste pożegnanie absolwentów szkoły,
    • obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3-go Maja,
    • uroczystość zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
    X. Samorząd Uczniowski organizuje:

    • Dzień Chłopaka, Mikołajki, Wigilie klasowe, Walentynki, Dzień Kobiet i inne,
    • reprezentanci uczestniczą w obchodach uroczystości państwowych i religijnych,
    • wspiera i pomaga w organizacji szkolnych i pozaszkolnych akcji charytatywnych, kulturalnych, turystycznych, sportowych, ekologicznych i innych,
    • pomaga w organizacji i przeprowadzeniu działań związanych z promocją szkoły.
    XI. Sposoby i środki realizacji programu:

    • poruszanie poszczególnych zagadnień przez wychowawców i pedagoga szkolnego podczas godzin do dyspozycji wychowawcy,
    • organizowanie spotkań i zajęć warsztatowych z przedstawicielami różnych instytucji współpracujących ze szkołą, m.in.: Policja, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Sąd Rejonowy w Żninie, Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna, Powiatowy Urząd Pracy i inne,
    • organizacja zajęć integracyjnych dla uczniów klas pierwszych,
    • organizacja przedmiotowych wycieczek edukacyjnych,
    • organizacja wyjazdów na „drzwi otwarte” wyższych uczelni, targi edukacyjne i targi pracy,
    • umożliwienie uczniom korzystania z oferty instytucji kulturalnych poprzez udział w seansach filmowych, spektaklach teatralnych, wystawach, koncertach, spotkaniach autorskich i innych,
    • aktywizowanie do współpracy rodziców uczniów poprzez zachęcanie do udziału w organizacji szkolnych akcji i uroczystości,
    • propagowanie wśród uczniów idei wolontariatu poprzez organizację i udział w szkolnych i pozaszkolnych akcjach charytatywnych,
    • organizacja i udział w lokalnych i ogólnopolskich programach, akcjach, kampaniach promujących zdrowy styl życia i profilaktykę zdrowia: choroby nowotworowe, uzależnienia, zaburzenia odżywiania i inne,
    • organizacja i udział w akcjach, kampaniach, programach i innych działaniach dotyczących ochrony środowiska naturalnego i propagujących wiedzę na temat ekologii,
    • wspieranie pracy wychowawczej rodziców i opiekunów prawnych poprzez organizację spotkań ze specjalistami różnych dziedzin, pedagogizację podczas spotkań ogólnych i indywidualne konsultacje,
    • rozwijanie pasji i zdolności sportowych uczniów poprzez udział w zajęciach pozaszkolnych, zawodach sportowych o różnym zasięgu.
    XII. Ewaluacja Programu

    Oceny efektów realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego dokonuje się:

    • w trakcie posiedzeń Rady Pedagogicznej – podsumowując pracę na koniec I półrocza i na koniec roku szkolnego,
    • w trakcie posiedzeń zespołów przedmiotowych i Zespołu Wychowawczego,
    • podczas spotkań Rady Rodziców.
    Podstawę do formułowania oceny realizacji Programu Wychowawczo – Profilaktycznego Szkoły, stanowią narzędzia stosowane w ramach przeprowadzanych kontroli i ewaluacji wewnętrznej, np.: sprawozdania z realizacji planów pracy, analizy, dane statystyczne, obserwacje, wyniki badań ankietowych, wyniki badań socjometrycznych, zapisy w dokumentacji, projekty działań, programy, arkusze monitorujące itp., które będą stanowiły bazę do wprowadzenia modyfikacji programu na kolejny rok szkolny.