KÓŁKO EKOLOGICZNE "EKO-TRENDY"
Zajęcia prowadzą:
mgr Magdalena Malinowska
mgr Katarzyna Nyka.
W grudniu 2009r. utworzone zostało w Zespole Szkół Ekonomiczno Handlowych kółko ekologiczne EKO-TRENDY. W ramach inauguracji naszej działalności zaprosiliśmy do szkoły Powiatowego Inspektora ds. Ochrony Środowiska, panią Małgorzatę Drzewiecką, która poprowadziła wykład połączony z prezentacją, dotyczący selektywnej zbiórki odpadów oraz idei recyklingu.
Młodzież przyłączyła się do ogólnopolskiego programu "Zaadoptuj rzekę", którego celem było promowanie zasad zrównoważonego rozwoju, podnoszenie poziomu świadomoci ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa, szczególnie w zakresie ochrony wód powierzchniowych, propagowania racjonalnego wykorzystania zasobów wodnych oraz ochrony różnorodnoci biologicznej. Nierozłącznym elementem programu było zainspirowanie młodzieży do podejmowania lokalnych działań proekologicznych dotyczących ochrony rzek, stawów, jezior oraz zachęcania ich do np. oszczędzania wody, badania jakości wody, obserwacji fauny i flory, przeprowadzenia obchodów Światowego Dnia Wody. W czasie szkolnych obchodów Światowego Dnia Wody, zorganizowany został w szkole konkurs "Woda źródłem życia", a nasze działania zostały przedstawione w ogólnopolskim magazynie Klubu Gaja.
W roku szkolnym 2009/2010 realizowaliśmy zadania grantu oświatowego przyznanego przez Starostwo Powiatowe na zajęcia dla szkolnego kółka ekologicznego. W ramach tych zajęć młodzież pod opieką p. M.Malinowskiej oraz p. K.Nyki uczestniczyła w zajęciach dydaktycznych podczas Zielonej Szkoły w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Ekologicznej w Mylęcinku. W tym samym roku szkolnym braliśmy również udział w ogólnopolskim projekcie "Ekotrasy na wiosnę" realizowanym przy współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie. W naszej szkole zostało przeprowadzone szkolenie dla uczniów z zakresu tworzenia ekotras przez instruktorów z CEO, ufundowano nam wykonanie tablicy informacyjnej z wytyczoną przez młodzież ekotrasą. Tablicę wykonał p. E.Izdebski, a za pozostałą sumę pieniędzy zdobytych w ramach programu, zorganizowaliśmy ognisko integracyjne w Skarbienicach.
W roku szkolnym 2010/2011 uczniowie brali udział w innym programie CEO "Szkoła pełna energii" realizowanym metodą projektu edukacyjnego. Uczestnictwo w nim pozwoliło nie tylko wdrożyć tą formę pracy z młodymi ludmi do praktyki szkolnej, lecz również umożliwiło realizację założeń nowej podstawy programowej w zakresie edukacji energetycznej. Zadaniem uczniów w "Szkole pełnej energii" było odnajdywanie powiązań pomiędzy wykorzystaniem energii, a takimi obszarami życia społecznego jak polityka transportowa, świadoma konsumpcja czy eksploatowanie zasobów naturalnych. Efekty swojej pracy uczniowie przy pomocy nauczyciela opublikowali na Edu-Tubie, otwartej bibliotece materiałów edukacyjnych opracowanych w ramach programów Centrum Edukacji Obywatelskiej.
W roku szkolnym 2011/2012 oraz 2012/2013 w Zespole Szkół Ekonomiczno Handlowych w Żninie odbywają się interdyscyplinarne, innowacyjne przyrodniczo matematyczne zajęcia dla uczniów w ramach Projektu Ekologia. Jesteśmy jedną z dziesięciu szkół ponadgimnazjalnych w Polsce, która zakwalifikowała się do udziału w tym programie. Projekt realizowany jest przy współudziale czterech podmiotów:
Otrzymaliśmy gotowy do realizacji program wraz z obudową metodyczną, niezbędne pomoce dydaktyczne do jego realizacji oraz dodatkowe godziny na zajęcia dla uczniów. W ramach realizacji innowacyjnego programu nauczania mamy możliwość podjęcia współpracy z Uniwersytetem Wrocławskim, otrzymaliśmy szeroki dostęp do laboratoriów i profesjonalnych narzędzi badawczych. Uczniowie wzięli udział w zajęciach otwartych zorganizowanych specjalnie dla nich przez Uniwersytet Wrocławski, a najbardziej aktywni wyjadš na obóz naukowy do Przesieki w dniach 24-28.09.2012r. Zakwaterowani będą w Rezydencji Markus położonej na krańcu Doliny Czerwienia w Karkonoszach. Uczniowie odbywać tam będą zajęcia dydaktyczne z kadrą Uniwersytetu Wrocławskiego i SGS Eko-Projekt, a także zajęcia z survivalu i ratownictwa.